Automatiserade annonstexter, är detta dödsstöten för exakt hanterad marknadsföring?

Då var det dags för en STOR Google uppdatering igen

Vad är det för nyhet?

Detta är nyheten så som den skickas till Google ADs kunder från Google:

Hej Google ADs-annonsör!
Vi har sett att fler annonser per annonsgrupp kan ge bättre resultat.¹ För att hjälpa dig att skapa fler annonser har vi lagt till en kontoinställning som innebär att du får förslag på varianter av befintliga annonser som du kan använda i dina annonsgrupper. Vi har skickat detta meddelande eftersom ditt konto (kund-id: ​XXX​-​XXX​-​XXXX​) kan få dessa annonsförslag.

Vad är nytt?

Från och med den 29 april 2018 kan du se annonsförslag på sidan Rekommendationer och manuellt välja att använda eller ignorera dem. Beroende på dina kontoinställningar får du ett meddelande i Google ADs och via e-post varje gång vi föreslår nya annonser. Efter att du har fått meddelandet har du 14 dagar på dig att granska förslagen. Därefter aktiveras de nya annonserna automatiskt om du inte väljer att ta bort dem.

Annonserna skapas utifrån information i dina befintliga annonser, som rubriker, beskrivningar, annonstillägg och relevant information på annonsernas målsidor. Du kan redigera, pausa och ta bort annonsförslag när som helst. Vi rekommenderar dock att du väntar tills du har fått tillräckligt många exponeringar för att resultaten på annonsgruppsnivå ska vara rättvisande.

Nästa steg

Om du vill få annonsförslag behöver du inte göra något alls. Detta meddelande är dock ingen garanti för att du kommer att få annonsförslag i ditt konto.

Du kan välja bort automatisk tillämpning av annonserna i kontoinställningarna. Om du har ett förvaltarkonto kan du välja bort funktionen för flera konton samtidigt genom att välja Hantering på sidan Konton.

Om du har frågor om annonsförslag kan du kontakta ditt kontohanteringsteam eller kontakta oss när som helst.

 

Låt oss börja med lite historik

Google har pratat om värdet av att ha flera annonstexter (3 st) per annons under flertalet år.
Enligt Google så kan fler annonstexter ge ett bättre resultat (baserat på Googles interna data).
Den springande punkten här är ”KAN”. Om man inte bryr sig om sina annonstexter och man har gjort ett ”halvdant” arbete när man skapade annonserna så kan jag förstå att flera annonstexter potentiellt ”KAN” vara bättre men personligen så är jag av den meningen att en korrekt annonstext matchat mot ett exakt sökord är den rätta vägen. Det ger oss en kontroll och precision som väldigt få i vår bransch använder sig av.

Är detta helt nytt?

Inte alls, Google har en annonseringstyp som heter DSA (Dynamic Search Ads).
Vad tjänsten är tänkt för är kunder som inte kan/har tid att lära sig hur Google ADs fungerar men vill ha en synbarhet på Google. Tjänsten är helt självspelande där man som kund betalar pengar till Google och deras system plockar automatiskt fram annonser och sökord från hemsidan man vill annonsera.
DSA låter ju som den perfekta tjänsten, varför använder sig inte alla av den redan?
Ja, det var just det.
Handen på hjärtat, hur många kan säga att innehållet på ens hemsida är perfekt och texterna som man skrivit för att hjälpa en besökare att hitta rätt produkt/tjänst på hemsidan är bra som annonseringstexter?
Svaret på det är ytterst få. Google vet ju om detta och för att hjälpa till så läggs orden de hittat på din hemsida upp i så kallad bred matchning viket vanligtvis är förödande (budgeten rullar iväg på konstiga och ofta helt irrelevanta ordkombinationer) för en kund i den specifika målgruppen (mindre företag, utan marknadsföringskunskap) för DSA.

Varför drar jag paralleller mellan DSA och denna nya ändring från Google?

Google har redan börjat smyga in DSA liknande funktionalitet i vanliga Google ADs så som att matcha ett sökord som man redan har en annonstext för till en helt annan annons i en annan annonsgrupp som potentiellt inte har med den ursprungliga produkten/tjänsten att göra. Vi upptäckte detta för några år sedan och har redan en lösning på detta.
Google införde det de kallar för ”Liknande varianter” dvs. Google väljer att visa din annons för sökningar som deras system tycker ”kan vara rätt”. Detta har vi också skaffat en lösning mot även om den inte är perfekt och man aldrig kan undvika alla ”konstiga söktermer” som Google lägger till.

Det finns fler ändringar liknande de två jag nämner ovanför men en sak som har varit konstant oavsett hur ändringen har sett ut är att Google tjänar mer på detta än slutkunden.
Vi hör ganska ofta kunder som säger ”Men varför gör Google så här”?
Det är jätteenkelt att svara på. Google är ett företag som måste öka sin avkastning var tredje månad så att investerare och aktieägare är nöjda. Googles problem är att de redan äger majoriteten av marknaden och visst det tillkommer hela tiden nya företag men inte i den takten som behövs för att konsekvent öka avkastningen.
Så den enkla lösningen från Googles sida är då att få redan befintliga kunder att betala lite till.
Det låter som om jag svartmålar Google totalt men det är inte sant.
För oss som leverantör och för dig som kund till oss ger detta fantastiska möjligheter att kapitalisera på konkurrenter som inte agerar och aktivt söker efter lösningar på eventuellt negativa ändringar från Google.

Lösningen

Vi har en intressant möjlighet i och med denna ändring.
Vi misstänker starkt att detta enbart är första steget och att ändringen kommer att träda i kraft för alla annonsörer på Googles söknätverk.
Så vad är då bästa lösningen för att motverka extra ”Google-snickrade” annonstexter?

Manuellt skapa två bra annonstexter!

Vi baserar detta på att Google alltid sagt att man ska ha tre annonstexter och gissningsvis så är det den siffran de kommer att titta på när de vill ”utöka” en annonsgrupp åt dig.

Fler nyheter

Se alla