Nyhetsbrev Novmeber 2018

Nyhetsbrev November December

Hej,
Efter önskemål från ett antal av våra kunder så ska vi försöka skicka nyhetsbrev lite oftare, förra utskicket var lite väl mastigt.
Vi har även lite planer på att inkludera nyheterna i video format för att göra det lite smidigare att tillägna sig dessa. (2019 kommer bli intressant, stay tuned).

Denna gången är nyhetsbrevet lite lättare då det främst är två nyheter som är bra att känna till.

1. Google har bytt inbetalningsuppgifter.
2. Google har lanserat vad dom kallar Smarta-Kampanjer.

Liten uppdatering för er som betalar direkt till Google.

I månadsskiftet så bytte Google inbetalningskonto.
Vill ni spara er lite problem så kontrollera att er ekonomi avdelning har de uppdaterade uppgifterna.
Dom nya uppgifterna står på fakturan från Google, men det är lätt att göra fel.

Den gamla var:
Kontoinnehavarens namn: Google Ireland Ltd.
Bank: Citibank N.A., London
IBAN: GB71 CITI 1850 0811 0748 81
SWIFT BIC: CITIGB2L
Clearingnummer: 18-50-08
Kontonummer: 11074881

Den nya adressen är:
Kontoinnehavarens namn: Google Ireland Limited
Bank: Citibank Europe Plc.
IBAN: SE0290400000090401308261
SWIFT BIC: CITISESX
Kontonummer: 90401308261

Googles nya Smart-Kampanjer.

Under November i år så började vi titta närmare på Googles Smart-Kampanjer,
Dom har funnits i andra länder sedan mitten av sommaren men i vanlig ordning tog det några månader innan det landade hos oss.

Vad är en smart-kampanj?
En smart-kampanj använder sig av MÅL-ROAS istället för CPC som dom flesta är vana vid.
ROAS betyder ”Return on Ad Spend” och är helt enkelt en procentsats istället för ören och kronor.
Exempelvis så kan man ange att man vill ha 400% ROAS som mål, då kommer Google försöka levererar affärer tillbaka till dig som motsvarar 4 gånger din kostnad på Google.

Annonserna då, ändras något här?
Ja, enkelt förklarat så kan man säga att Google skapar ”Stöd annonser” i deras andra nätverk.
Exempelvis, Säg att man sätter upp en Smart-Shopping kampanj, då kommer dina produkter visas som vanligt i Shopping resultatet, men också som annonser i Googles Display och Youtube -nätverk.

Men hur bra är det?
Än så länge har vi bara kört lite tester och det ser lovande ut i form av något lägre anskaffningsvärde (klickkostnad) och större synbarhet.

Om jag vill ha Smarta-Kampanjer nu?
Vet du redan nu att du vill ha Smarta-Kampanjer eller vill testa så kontakta din konsult, kontaktuppgifter finns längst ned i detta utskicket eller kontakta vår Mattias.

Fler nyheter

Se alla