Nyhetsbrevet Oktober 2018

Det händer mycket just nu och hela 2018 har varit ett riktigt Google-år.

Normalt så brukar vi skicka ut 1-2 nyhetsbrev om året där vi försöker pricka in de stora ändringarna innan de sker. I år har vi redan skickat två nyhetsbrev och detta blir det tredje.
Vad har vi avverkat i år?

Februari-Nyhetsbrev:
SSL-krypteringen, Googles webbläsare kommer flagga din sajt som ”Osäker” för en besökare om du inte har krypterat din hemsida.
SSL-krypteringen och tillhörande varning implementerades, det är svårt att avgöra hur många användare som brytt sig om detta men intressant nog så verkar det som om det har gett ett större genomslag på den organiska rankingen på Google än vad vi förväntade oss, det jag har sett (Mattias) är att de sajter som implementerat SSL har klättrat några positioner på Google. Anledningen till att det är intressant är pgr av att 2018 har sett så många ändringar att sammantaget så borde ändringar som Google gör inte påverka ranking i större utsträckning.

Mars-Nyhetsbrev:
Google kommer skapa annonser automatiskt och lägga till i ditt AdWords-konto om du inte har tre eller fler annonser per annonsgrupp.
Automatgenererade annonser från Google,
Vi gissar att Google fick ganska mycket mothugg gällande detta och det är inte förrän nu som vi börjar se kunder som får ”Automatiska” annonser implementerade i sina konton.
Det vi sett indikerar precis det vi var oroliga för exempelvis så väljer Google att lägga ditt företagsnamn i Titeln (den tjocka blå texten i din annons) vilket enligt oss är riktigt galet så länge du inte kör en varumärkesbyggande kampanj. Intressant är också att Google har valt att använda det gamla annonsformatet för dessa annonser.

Så vad här hänt sedan semestern och vad ligger runt hörnet?

  1. Google AdWords har bytt namn, nu heter det kort och gott ”Google Ads”.
  2. Ändringar i hur Exakt matchning fungerar.
  3. Google Analytics får ett nytt skript… igen.
  4. Sök-annonser får utökade texter… igen. 

Google har implementerat flera saker men de fyra jag listade är de som kommer påverka oss och dig mest.
Så låt oss gå igenom dessa och se vad som kommer krävas av oss.

  1. I mångt och mycket så kommer nog denna vara den minsta men mest besvärliga ändringen för oss då vi kallat denna tjänst för AdWords i över 10 år, ha förbarmande om vi skulle säga fel.
  2.  Ändringen i hur Exakt matchning fungerar är däremot lite mer omfattande och otäck.Tidigare (2014) så valde Google att lägga till något som kallas för ”Liknande varianter” det innebar att ord som Google tolkade som ”samma” genererade visningar/klick av annonser.
    I bästa fall så är dessa enklare felstavningar ex. ”Rullband” = ”Rulband”, tyvärr så drog detta med sig en massa annat som inte lirade speciellt bra och vi har en lååång lista med konstigheter.Så vad har Google tänkt ändra på nu då?
    Istället för att nöja sig med att behålla ”liknande varianter” som det är idag så har de valt att inkludera det de kallar ”Intentioner” så helt plötsligt så är inte ”Exakt” exakt längre utan det kan vara en variant av ditt ord som Google bedömer det och/eller ett helt annat ord så länge Google bedömer att sökaren ”egentligen” letar efter din produkt/tjänst.

    Som ni förstår så kommer detta antagligen inte bli så bra.
    Google sa 2014 när de kopplade på ”Liknande varianter” att man kan förvänta sig 7% fler klick men att dessa skulle ha ett något lägre anskaffningspris än grundordet, man kan väl lugnt säga att Google hade fel.

    Slutnotan för en snittkund landade på 15% fler klick och ett högre anskaffningspris (ca: 23%) på dessa mer tveksamma variant-orden. Som extra salt i såren så under en tvåmånadersperiod efter ändringen såg vi inga flera konverteringar på någon av våra e-handelskunder som hade konverterat via ”liknande varianter”. Summa summarum så hade en snittkund allt ifrån en 15% – 30%ig kostnadsökning utan att för den delen få något mer för detta.

    Google menar denna gång att man i snitt bör se 3% fler klick och konverteringar i och med denna ändringen. Ni kan läsa mer om det här: https://support.google.com/google-ads/answer/9131274

    Ska jag vara försiktig i mitt personliga estimat (Mattias) så gissar jag på en kostnadsökning på 5-10% (enbart exakt sök).

    Lösningen på detta är samma som vi presenterat tidigare, vårt skript som motverkar ”Liknande varianter”, våra konsulter ska ha presenterat detta för dig sedan tidigare men även om de är duktiga så är de inte mer än människor så det kan vara så att detta missats (fråga din kontaktperson gärna om detta).

 

  1. Google Analytics, verktyget som vi alla ”älskar att hata” eller är det att vi ”hatar att älska” det?
    Oavsett så har Google lanserat en ny implementation av detta. För er som varit med oss en längre tid och implementerat Analytics via Tag-Manager får denna gången det lite enklare. Ändringen är just nu ganska liten då dom valt att behålla skriptet sedan tidigare men paketerat om det via GTAG.JS det innebär i vanlig ordning att just nu så funkar allt som det ska oavsett om du implementerar den nya eller behåller förra generationens skript, däremot precis som vanligt, varnar Google för att eventuella ändringar/nyheter inte kommer fungera via den äldre implementationen.Vill ni kolla vilken version ni har så går ni helt enkelt in på er hemsida, högerklicka på sidan och välj ”Visa sidkälla” och tryck på F3 tangenten på tangentbordet.
    Du får nu upp en sökruta där du skriver in GTAG.JS, får du en träff på detta så har du nyaste versionen och behöver inte uppgradera.Något som är värt att nämna i samband med detta är att gamla ”AdWords Konverterings skript” kommer sluta fungera inom de närmaste månaderna, så har ni implementerat dessa sedan tidigare så är det högtid att gå över till konverteringsspårning via Google Analytics istället.

    Vill du ha hjälp med att uppgradera ditt Analytics eller om du vill att vi ska titta på och ändra hur dina konverteringar spåras så kontakta din konsult.

  2. Utökning av text-annonser för Google.
    Japp, du läste rätt. Google utökar text-annonserna ytterligare engång i år.
    Tidigare i år så pratade vi om att Google mer eller mindre tvingar oss att skapa tre annonser per annonsgrupp. Denna gång så vill dom att vi skriver mer text per annons.
    Jag kommer låna text som min kollega David Hedlund redan skrivit om detta då jag tycker det är väldigt ”Huvudet på spiken”.Vikten av det nya annonsformatet

Eftersom våra kunder får tydliga konkurrensfördelar med det nya annonsformatet så vill vi uppmuntra till att välja något av alternativen.

Exempel:
Som bilden nedan visar så skapar det nya formatet (översta annonsen) många fördelar.

Fördelar:

  • Tydligare och kraftfullare annonser = fler av rätt besökare
  • Större annonser = konkurrenskraftigare än mindre annonser
  • Bättre kvalitetspoäng = lägre klickpriser och högre placeringar

Fler nyheter

Se alla