Snittsiffror
En Google Ads-analys från FinnMera brukar öppna ögonen hos marknadsansvariga. Analysen visar vad budgeten har gått till (service eller nykundsanskaffning), var ni kan spara in pengar och hur ni bör spendera dessa istället för största effekt.
Vi har analyserat flertalet företag. Allt här är snittsiffror som syftar till att ge er en uppfattning om vad ni kan förvänta er att vi hittar i er Google Ads-kampanj i förbättringsväg om ni låter oss analysera den. Alla uppgifter är anonyma på så sätt att ingen företagsinformation eller sökordsinformation sparas i databasen utan endast nyckeltalen som vi använder för att påvisa det nuvarande snittet. Vi vill vara konkreta i ett ämne som inte är känt för att vara det, då vi tror att det gagnar allas affärer i förlängningen. Det är heller inte fel om man kan påvisa att man kan få mer marknadsandelar för samma eller kanske rentav mindre budget om man inleder ett samarbete med oss på en tjänst som man högst troligt redan är nöjd med och anser vara affärskritisk.
Total Förlust
68,85 %
Så här många procent av sökningarna missas pgr av Ranking och Budget enligt Google.
Rankingförlust
53,27 %
Procenttal på hur många sökningar på Google på önskade sökord som de missade att synas på för att de rankades för lågt av Google.
Budgetförlust
15,58 %
Procenttal på hur många sökningar på Google på önskade sökord som de missade att synas på för att de hade för lite pengar att köpa trafik för.
Kostnad på Google
33,58 %
Så här många procent av Söknätverkets hela kostnad gick till exakt de önskade sökorden samt från sökmotorn Google.
Klick från Google
35,98 %
Så här många procent av Söknätverkets hela klickmängd gick till exakt de önskade sökorden samt från sökmotorn Google.
Kostnad på sökpartner
7,02 %
Hur mycket av kostnaden i procent på Googles söknätverk var på Sökpartners.
Då det inte går att få veta vilka siter kostnaderna kommer från eller att lägga upp Sökpartners i en egen mätbar kampanj i Adwords så anser vi denna trafik som högst osäker och anser att dem pengarna kan flyttas över till sökmotorn Googles användare.
En trend som vi ser är att ju sämre annonserna presterar på Google desto större andel hamnar här.
Kostnad på sökpartner
6,32 %
Procent av totala kostnaden på Adwords som var på Display nätverket ser ni här. Många är faktiskt inte medvetna om att de får Display på köpet om de kör med defaultinställningarna i Adwords. Display kan vara riktigt bra rätt utfört men är inte sökmotortrafik.
Kostnad andra söktermer
4,07 %
Denna siffra visar i procent summan av omsättningen som man inte kan få se vad det var för synbarhet eller vilket sökord då Google inte delar med sig dem i deras söktermsrapport. Och det är baserat på Googles hela söknätverk.
Unika antal extra sökord
32,54 st
Hur många extra varianter per registrerat sökord har de fått betala för på Google ser ni här.
Detta avser endast Google sökmotortrafiken.
Ett sökord som man vill köpa ger således så här många unika i snitt.
100% CTR eller mer
55,80 %
Av alla unika sökfraser som har levererat klick så är det så här många procent av dem som hade 100 procent och faktiskt högre i CTR. Detta är baserat på Hela söknätverket och betänk att Google inte delar med sig av all information i söktermsrapporten då de har Andra söktermer.
Visningar som är Sökpartner
41,44 %
Hur mycket av visningarna i procent på Googles söknätverk var på Sökpartners.
Då det inte går att få veta vilka siter visningarna kom från eller att lägga upp Sökpartners i en egen mätbar kampanj i Adwords så anser vi denna trafik som högst osäker och anser att dem pengarna kan flyttas över till sökmotorn Googles användare.
En trend som vi ser är att ju sämre annonserna presterar på Google desto större andel hamnar här.
Visningar på andra söktermer
72,42 %
Denna siffra visar i procent antalet visningar som man inte kan få se vad det var eller vilket sökord det var då Google inte delar med sig dem i deras söktermsrapport. Och det är baserat på Googles hela söknätverk.
Visningar på andra söktermer
2,43 %
CTR är en förkortning på ”Click Through Rate” eller hur många som såg din annons och klickade på den.
Vi anser att detta är direkt jämförbart med hur många affärsmöjligheter du får från AdWords, högre CTR bör innebära mer försäljning/konvertering.